’n beetje voorkennis…

Aimee 22 december 2015 0
’n beetje voorkennis…

…kan geen kwaad.

Ik werk zelf op het vakgebied marketing en communicatie. Dus ik weet (vaak) wanneer ik ‘gemanipuleerd’ word, omdat ik de marketingtechnieken ken. Als je deze kennis niet hebt, is het op z’n minst verstandig om je er een beetje in te verdiepen. Je wordt namelijk vaker ‘verleid’ – zoals dat mooi heet in het marketingvak – dan je denkt.

Ook zijn marketingtruuks steeds geraffineerder. Ik beschouw het als ‘vanzelfsprekend’ dat ik ze in elk geval (her)ken, maar ik realiseer me dat dat eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is voor een ander, die dit vak niet heeft gestudeerd. Ik zet even een paar ‘basistechnieken’ van marketeers (die dik worden betaald om jou spullen te laten kopen) voor je op een rijtje.

Gaat er al een (Pavlov)belletje rinkelen?

  • 1:  angst
  • 2:  je ideaalbeeld

Angst
Met stip de meest gebruikte truuk is inspelen op je angsten. Onderzoek wijst uit dat de angst voor falen een belangrijkere drijfveer is voor mensen dan succes. De meest overtuigende manier om de consument te overtuigen is om je een glimp te geven van een ‘gevreesd toekomstscenario’. Hierna wordt je voorgespiegeld hoe je die potentiële ramp kunt vermijden. Met dat product natuurlijk.

Deze methode vindt haar oorsprong in de jaren 1920 en werkt als volgt:
a.   Identificeer een probleem (vaak één waarvan consumenten niet eens wisten dat het bestond) Denk aan een crème tegen rimpels op je knie bijvoorbeeld, of de angst dat er iets gebeurt met je kind;
b.   Creëer angst voor het probleem (doe er nu wat aan, straks vindt je partner je niet meer mooi, hoor je er niet meer bij. Doe zus of zo met product X en je kind is veilig);
c.   Verkoop de remedie (ka$$a).

zie ook dit videoclipje als voorbeeld:

Je ideaalbeeld
Deze truuk is tegenovergesteld van de eerste. Deze wordt ook erg vaak gebruikt. De marketeer schept een fantasie over een geïdealiseerde toekomst om je er toe aan te zetten producten of diensten te kopen, die je eigenlijk niet nodig hebt.

Volgens onderzoek is zelfs een minieme associatie tussen een bepaald merk en een ‘celebrity’ genoeg om die vervolgens met onszelf te identificeren na het kopen van het merk.

Op die manier hopen we de coolheid, attitude, persoonlijkheid, aantrekkelijkheid of het talent van een beroemdheid onbewust over te nemen. Dat gebeurt door het product te kopen waarmee die beroemdheid is geassocieerd.

Hieronder een voorbeeldfilmpje waarin dit principe wordt getoond, met Nicole Kidman in een Chanel 5 reclame van het luxemerk Dior:

Leave A Response »

Aimee van Vrekkenblog.nl